7 tips om de Coronadagen thuis door te komen
carona

Date

Vandaag kreeg ik een bericht wat ik eigenlijk al had zien aankomen, maar wat toch even slikken was. Drie weken geen dagbesteding…. weg structuur en duidelijkheid.

Stiekem zijn wij chronisch zieken eigenlijk al thuisblijf experts, maar zonder de vele dokters afspraken, dagbesteding en andere afspraken is het nu voor mij toch wel echt stiller.

En als liefhebber van positiviteit, en een brein wat gelijk gaat bedenken wat dan wel kan, vormde mijn planningsliefhebbende hoofd al gelijk een plan. Nu ik weer begonnen ben met bloggen, dacht ik: dat kan ik net zo goed met jullie delen. Misschien krijg je er zelf ideeën door en op zijn slechtst heb ik twee minuten van je vervelingstijd afgehaald.

Sharing is caring: Mijn to-do list

Mijn to do lijstje voor de komende drie weken:

 1. Voor de verandering eens luisteren. Luisteren naar de adviezen die gegeven worden. Luisteren naar mijn lichaam. Niet alleen voor mijn eigen belang, maar ook voor de mensen waar ik mee in aanraking kan komen.

rekening houden met Carona, 7 tips

2. Structuur houden. Van op de bank hangen en in bed liggen, ga ik mij altijd alleen maar slechter voelen. Daarom is het voor mij belangrijk om mij zo veel mogelijk aan mijn structuur te houden en ook dingen te doen in huis. De wekker gaat op dezelfde tijd af, en de momenten dat ik normaal gesproken naar dagbesteding ga, probeer ik nu ook bezig te zijn.

3. Geen vakantie. Dit moment is niet een mooi moment om te luieren, maar juist om een mooie balans te vinden. In plaats van dagbesteding is het tijd om de dingen waar ik anders niet aan toe kom te doen. Zoals lezen, mijn atelier opruimen en schilderoefeningen doen.

4. Een planning maken. Ik heb een planning gemaakt met wat ik de komende drie weken gedaan wil hebben. Wat ik deze week gedaan wil hebben en wat ik vandaag wil doen. Het is niet dat dit nu allemaal per se moet, maar wel fijn om een richtlijn te hebben. Door ook nog een week- en maandplanning te hebben, kan ik wat vandaag niet lukt, doorschuiven naar een andere dag deze week en wat deze week niet lukt, daarvan kan ik kijken of er ergens anders een moment is in de komende drie weken waarop het wel lukt. Het hebben van een overzicht geeft mij rust. Ik weet wat ik kan doen en over hoeveel tijd ik het kan verdelen.

5. Creatief bezig zijn. Ik heb wel gemerkt dat als er iets goed is voor mijn hersenen dan is dat creatief bezig zijn. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Creatief bezig zijn, kan een planning maken zijn. Een mooie quote op papier zetten. Accessoires in huis op andere plekken neerzetten (eerst alles weghalen en dan langzaam weer toe gaan voegen), of je misschien zelfs aan de meubels wagen. Een youtube tutorial volgen (Emmy Kalia heeft hele leuke filmpjes, die vaak ook prima met een potlood en gum te doen zijn), mooie foto’s maken. Lekker in huis aanklungelen en vooral de tv vermijden.

6. Moetjes doen. Iets waar ik al heel lang tegenaan hik, is de tuin. Die moet echt een grote beurt krijgen en dat is lichamelijk best wel zwaar. Een mooie kans nu om mezelf elke dag een klein (!) stukje te laten doen.

7. Wandelen. Ik schrob toch eigenlijk echt liever het huis dan te wandelen, maar sinds ik mijn hond Mila heb, moet ik wel. En ik moet eerlijk toegeven dat ik mij daarna vaak wel beter voel. Dus wij gaan lekker veel op avontuur de komende drie weken.

May the odds be ever in your favor

Met al deze dingen heb ik misschien nog wel drie weken extra nodig. Wat ga jij doen in deze gekke tijden? Ik wens jullie allemaal succes en sterkte. De beste gezondheid en een beetje structuur.

Liefs Ilana

Ps. Die eerste foto is een cadeautje van mij voor iedereen die zich afvroeg hoe mila haar anus er nou uit ziet. – Ik ben niet aansprakelijk voor nachtmerries 😉 

More
articles

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.